Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vision og værdigrundlag

 

Vision:

Eleverne forlader Højby Skole med sociale og faglige kompetencer, som efter den enkeltes styrke, gør dem i stand til at gennemføre en uddannelse og deltage som aktive medborgere.

 

Værdier:

  • at vi har et velfungerende læringsmiljø med høj trivsel.

  • at vi har trygge rammer, gode traditioner og høj faglighed.

  • at vi udviser åbenhed.

At vi har et velfungerende læringsmiljø

Hvad forstår vi ved værdien:

  • at vi har et trygt og udfordrende miljø, hvor elever og lærere udvikler sig optimalt.

  • at vi har et miljø med klart definerede rammer præget af gensidig tillid, humor og respekt.

  • at vi har et velfungerende samarbejde mellem skole og hjem.

  • at vi har interesserede, fagligt kompetente og dygtige lærere og elever.

Hvorfor vægter vi denne værdi:

  • for at sikre, at vi rammer alle elever med passende udfordringer i hverdagen.

  • fordi klart definerede rammer understøtter trygheden og dermed læringen.

  • for at både elever og personale oplever, at det er rart og udviklende at være på Højby Skole.

     

Hvilke tegn på et velfungerende læringsmiljø vil vi gerne se på skolen:

  • motiverede, glade og nysgerrige elever.

  • gensidig respekt, hensyn og tolerance.

  • forældre, som bakker op om og er loyale over for skolen.

  • en venlig og optimistisk omgangstone.

  • en skole fri for mobning.

  • gode faglige resultater.

  • et godt kollegialt samarbejde.

  • en faglig og social profil for alle klasser.

  • hensyn til både den enkelte og fællesskabet i samarbejde ml. personale og forældre.

Tiltag, der kan fremme et velfungerende læringsmiljø:

  • et relevant informationsniveau på alle områder.

  • tidssvarende undervisningsmaterialer og IT.

  • fleksibilitet i hverdagen.

  • sammenhængende og målrettet indsats til børn med særlige behov.

  • mulighed for at lave små rum i det store rum.

  • gode fysiske rammer.

  • gode muligheder for personalets efteruddannelse.

  • indbydende udearealer, som inspirerer børnene til leg.

At vi har trygge rammer

Hvad forstår vi ved værdien:

  • at der er tillid mellem lærere, ledelse, forældre og elever imellem – skole/hjem.

  • at der er klare regler, grænser og konsekvenser.

  • handleplaner/politiker/ faste procedurer.

  • at vi reagerer på mobning.

 

Hvorfor vægter vi denne værdi:

  • fordi klart definerede rammer understøtter trygheden og dermed læringen på Højby Skole.

Hvilke tegn på trygge rammer vil vi gerne se på skolen:

  • engagerede personale.

  • motiverede elever.

  • engagerede forældre.

  • venlig omgangstone.

  • klassen har et fællesskab.

  • godt kammeratskab.

Tiltag, der kan fremme trygge rammer:

  • at der følges op på sagerne. Tydelig struktur.

  • fokus på sprogbrug og en positiv fremtoning.

  • følordning/mentor ordning for nye lærere på skolen. Fokus på nyt personale på skolen.

  • brug af LP, supervision og sparring.

  • Enighed om pædagogisk linje.


 

At vi har gode traditioner

Gode traditioner er traditioner, som er med til at give et billede af hvad Højby Skole vægter:

  • gode traditioner er med til at give eleverne på Højby skole noget at se frem til aktivt at deltage aktivt i, samt give eleverne minder om en god skoletid.

Hvorfor vægter vi denne værdi:

  • fordi gode traditioner giver fælles referencer og oplevelser.

  • fordi gode traditioner giver sammenhørighed, stabilitet, kontinuitet og tryghed.

Hvilke tegn på gode traditioner, vil vi gerne se på skolen:

  • elever, som med glæde ser frem til at deltage i traditionerne.

  • elever, som kan taler positivt om oplevelsen.

  • forældre, som med glæde ser frem til at deltage aktivt i traditionerne.

     

Tiltag, der kan fremme gode traditioner:
 

Indskolingen:

  • Fastelavn

  • Odsherred legene

  • Lejrskole 3. kl.

  • Morgensang

 

Mellemgruppen:

  • Håndboldstævne for 3. - 4. kl.

  • Temafest

  • Morgensang

  • Lucia

  • Kor

  • Lejrskole i 6. kl.

 

Udskolingen:

  • Intro for 7. kl.

  • Intro for 8. kl.

  • 8. kl. gåtur til sandskredet med overnatning

  • 8. kl. slagt en gris

  • 9. kl. sidste skoledag

  • 9. kl. praktik uge 32 + 7/10

  • 9. kl. København tur i folketinget

  • Gallafest med spisning og dans

  • Lejrskole i 9. kl.

  • Skolefodbold

  • Hyggeaften med overnatning

  • Translokation

 

Fælles for hele skolen:

  • Juleafslutning

  • Skolernes motionsdag

  • Sidste skoledag med sang

  • Højmiade

  • Bogfri dage

  • Danskdag

  • Matematikkens dag

  • Fernisering at produkter

  • Skolefest