Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fagligt løft

”Fagligt løft ” giver stærkere elever på Højby Skole 

Højby Skole deltager i projekt ”faglig løft for svage elever” der er sat i værk af Undervisningsministeriet med succes.  På 2 år har vi løftet 10% af eleverne til at få karakteren 4 eller mere i dansk og matematik til folkeskolens afgangsprøve, men også elevernes selvværd, selvtillid er øget markant. De fik en tro på sig selv. Eleverne har følt, der blev kæmpet for dem, hvilket har medvirket til, de også selv har ydet en ekstra indsats for at forstå det faglige stof.

 Vejledning og pædagogiske redskaber

Fra skoleåret 17/18 har undervisningsministeriet bistået med vejledning og forskellige pædagogiske redskaber. Dem har vi benyttet og fået gode erfaringer med at bruge i undervisningen. Ledelse og vejledere har i dansk og matematik deltaget i 4 workshops pr. år og mødtes med vores netværksskoler. Højby er i partnerskab med 4 andre skoler bl.a. en skole fra Bornholm. Disse konferencer har medført mange gode refleksioner om forældresamarbejde og pædagogiske tiltag i undervisningen. 


Konkrete tiltag på den kort og lange bane.

Vi ønsker at hæve det faglige niveau med de i forvejen tildelte midler, fra kommunen og derved ikke tilføre flere lærertimer fra puljen. Vi har dog brugt ekstra ressourcer på turboforløb for vores sprogelever i 9. klasse. Erfaringerne fra undervisningen i projektet Fagligløft For Svage Elever indgår i vores ”røde tråd”/fagkanon for dansk og matematik fra 0. til 9.klasse.  

  • Efter termins prøven, bliver eleverne med 4 eller der under udvalgt. De blev delt på 2 hold i dansk og matematik hvor de modtager undervisning på turbohold 1 til 2 gange om ugen. Materialet som bliver brugt er fra det intensive undervisningsforløb (findes på EMU). Målet er at give eleverne lyst til læring og et højere fagligt niveau. Det de bliver taget ud af deres normale kontekst i en mindre  gruppe, gør at de bliver mere mundtlig deltagende og får mere tro på dem selv.
     
  • Vores sprogelever indgår også i turboforløb på ”deres hold” her er læreren flere sproget og kan nå mange på deres modersmål. Deres forståelse for dansk og matematik bliver meget lettere for dem når faglige problemer kan forklares på deres modersmål. 
     
  • Forældresamarbejde, vi indkaldte forældrene til møde hvor vi forklarede dem søvn og det at spise rigtigt er vigtigt. Vi investerede flere resurser i deres børn derfor har de et arbejde sammen med deres børn, med at sørge for de er klar i skolen til en ekstra indsats.  
     
  • Brug af digitale hjælpemidler på deres chromsbook hvor vi har indført kurser for eleverne, det har skabt en sikkerhed og trykhed til alle elever i brug af digitale hjælpemidler. Alle elever har en chromsbook og de samme digitale hjælpemidler – elever hjælper hinanden fx.ordblinde/læse- stave svage elev har samme digital ordbog samme computer som alm. eleven, den ordblinde/læse stave svage skiller sig ikke ud, tværtimod går hjælpen begge veje og de elever får mere selvværd. Disse kurser er startet i 7.klasse men efter hver sommerferie gennemfører 8.og 9.klasse samme kursus som i 7.klasse. 

 

den lange bane har vi arbejdet på at hæve det faglige niveau for alle elever fra 0.-9. klasse. Det har vi gjort på følgende måder:

  •  Højby Skole har vi sammen med Lars Reng fra Ålborg Universitet haft forsøgsundervisning med Gaming/Programmering siden 2015. Det har nu ført til, vi fra skoleåret 17/18 har indført Programmering som obligatorisk fag i undervisningen fra 1. klasse til 9. klasse, hvor eleverne bl.a. skal lære tre programmeringssprog inde 7.klasse (vores 3 trinmål). Tiltag med programmering er bl.a. at holde pigers interesse for matematik/naturfag efter 4.klasse men også generelt hæve der niveau, derfor er vores matematikvejleder også en del af indsatsen. Faget dansk bliver også tilgodeset, stigende ordforråd, bedre formulerende/kommunikeerne elever.
     
  •  I indskolingen igangsætter og støtter læsevejlederen sprog og læseforløb mm. Læsevejlederen følger de mindste elever tæt ang. deres sprog og læsning. Ordblinde elever følger vejlederen og klasselærer tæt med god kontakt til deres forældre. I 7. klasse sætter vi igen ind med et ekstra læseløft for sikkerhed og forståelse, men også for at sætte deres læsehastighed op. 
     
  • Ledelsen har sammen med vejlederne holdt konferencer om klasserne med en databaserede tilgang i matematik og dansk.  Trivselsmåling, effektmåling, nationaltest, terminsprøver og ikke at forglemme lærerens egne observationer/data indgår i de pædagogiske vurderinger.