Erhvervsklasse 8.-9. klasse

Målgruppen er elever, som:

• har det svært fagligt i almindelig folkeskole, men gerne vil arbejde for at lære mere matematik, dansk, engelsk og fy/ke (og evt. programmering)

• er motiverede for at være i erhvervspraktik ude på forskellige arbejdspladser og på forskellige måder.

• forventer at ville søge ind på en erhvervsuddannelse efter afsluttet 9. eller 10. klasse.

Erhvervsklassen imødekommer elevernes behov for kortere skoletid, færre fag, flere lærere pr. elev og mere praktisk læringstid ude på arbejdspladser. Den kombination skaber gode betingelser for at opnå positive skoleerfaringer og -resultater, samtidig med at eleverne får ekstraordinær indsigt i forskellige fag og arbejdsliv.

En uge i erhvervsklassen
Erhvervsklasseeleverne går i skole tre dage ugentligt og er i praktik to dagen ugentligt. Der er almindelig mødepligt til både skole-, praktik. I perioder kan deres praktikforløb være på 1 til 2 uger.

Skoleundervisningen
Eleverne undervises i dansk, engelsk, matematik, fy/ke og programmering med henblik på at afslutte med 9. klasse- eksamen (frivilligt programmering) og opfylde adgangskravene til en erhvervsuddannelse. I klassen er der op til 12 elever, hvilket giver gode muligheder for social tryghed og for at få hjælp til det faglige, når man har brug for det.

Praktikken
Eleverne er gennem hele skoleåret i erhvervspraktik to dage ugentligt. Vejlederne fra UUV hjælper med at finde praktikpladser som bedst matcher elevens interesser og behov. Praktikforløbene hos den enkelte virksomhed kan varer tre måneder, hvorefter elev og vejleder vurderer, om aftalen skal søges forlænget, eller om der skal søges et nyt praktiksted. Elevens vejleder står til rådighed for sparring og hjælp gennem hvert praktikforløb.

Tæt personlig opfølgning fra skole og vejledning
Hver elev får tilknyttet en kontaktlærer og en uddannelsesvejleder, som løbende følger op med elev og forældre på elevens personlige, sociale, praksisfaglige og faglige udvikling. Elevens vejleder hjælper desuden med at få afklaret uddannelsesplan efter 9. klasse. Målet er, at eleven kan vurderes uddannelsesparat til den ungdomsuddannelse, han/hun ønsker efter 9. klasse (Se bilag; praktik på 3 måder).

Forventninger til erhvervsklasseelever

Kommende erhvervsklasseelever skal være indstillede på at:

• arbejde for at lære så meget som overhovedet muligt i dansk, engelsk, matematik, fy./ke. og evt. programmering

• samarbejde med deres klassekammerater, så alle får mulighed for positiv faglig, social og personlig udvikling

• udvise nysgerrighed og fleksibilitet i praktiksøgningen, både i forhold til fag, beliggenhed og arbejdstider • indgå motiveret og ansvarligt i dagligdagen på deres praktikplads. Det betyder bl.a. at møde op til de aftalte tider, udføre de givne opgaver og samarbejde med kollegaerne.

Succeskriterier for Erhvervsklassen

Erhvervsklassen har som overordnet mål, at eleverne bliver uddannelsesparate til en erhvervs- uddannelse – dvs. parate til at vælge, påbegynde og gennemføre en erhvervsuddannelse. Vi har derfor særligt fokus på at

• eleverne viser faglig fremgang.

• eleverne udvikler mødestabilitet både i praktik og skole.

• eleverne udvikler valgkompetence, det vil sige viden om job og uddannelse og evne til refleksion over egne interesser, styrker, udfordringer og behov i tilknytning hertil.

• elevernes tillid til sig selv og egne evner vokser.

• forældre inddrages positivt i deres barns skolegang og uddannelsesplan.