Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

STEM på Højby Skole

STEM starter i folkeskolen
De første skridt mod en STEM-uddannelse tages allerede i folkeskolen. 
STEM er en forkortelse for Science, Technology, Engineering og Mathematics. På dansk dækker det over naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.

‍På landets uddannelsesinstitutioner er der flere end 450 STEM-uddannelser, så der er meget at vælge mellem. Uanset om man drømmer om at udvikle apps eller ny medicin, bygge robotter, designe vindmøller eller passe på naturen, er der noget for alle. 
Højby Skole vil gerne have flere af vores elever til at uddanne sig inden for STEM-uddannelserne. 
Derfor har vi på Højby Skole udarbejdet en handleplan for IT/ programmering og medier fra 1. klasse til og med 9. klasse. Dette er sket i tæt samarbejde med ekstern lektor ved Institut for Arkitektur og Medieteknologi på Aalborg Universitet Lars Reng.
Derudover har vi et projekt med Aalborg Universitet (Lars Reng) om spiludvikling/ programmering i undervisningen. Vi mener, det er vigtigt, at eleverne arbejder med dette emne, som også drejer sig om kompetencer inden for kommunikation, problemløsning og informationssøgning samt naturligvis det at arbejde digitalt.
Højby Skole ønsker at give eleverne de bedste muligheder på fremtidens arbejdsmarked. Hvis eleverne skal blive bedre til at forstå og udnytte den digitale verden, må lærerne også blive bedre til at undervise i programmering og få en endnu større forståelse for den digitalisering, som vort samfund bevæger sig imod. Derfor har vi fra og med skoleåret 16/17 arbejdet med at udvikle programmering og spil i undervisningen. Det er hovedsageligt i fagene matematik og N/T, at eleverne fra 0. klasse til 5. klasse arbejder med IT og programmering. 

Skolehaver

Højby Skole har desuden for nogle år siden startet et skolehave-projekt. Formålet med skolehaverne er at give børnene en erfaring og viden om naturen, naturens kredsløb og mangfoldighed. Det er elever fra 0. til 5. klasse, der deltager i skolehaven. Her får de deres egen lille have på en gange to meter til at dyrke løg og kartofler, gulerødder, pralbønner og rødbeder og meget andet. Gennem udvikling af læringsmiljøer og tværfaglig undervisning skal børnene opleve en rød tråd mellem børnehaven og skolen og opleve glæde ved naturen. Undervisningen skal understøtte og kvalificere børnenes ordforråd og begrebsdannelse, som er en vigtig forudsætning for børns læseudvikling.


Indskolingen

Innovation Camp

I femte klasse afholder vi hvert år Innovation Camp, hvor eleverne skal bruge deres tillærte kompetencer fra undervisningen i skolehaven og IT/programmering. Til at bedømme eleverne har vi eksterne dommere fra bl.a. det lokale erhvervsliv. De tre grupper, der er bedst til henholdsvis samarbejde, anvendelse af IT og innovation, bliver præmieret. Som eksempler på emner kan nævnes temaet Livsstil, der blev 

Udvikling af app.
præsenteret på mange måder. F. eks havde en gruppe fremstillet en APP om sunde madpakker.

Programmering i 6. klasse

I N/T 6.klasse bliver eleverne bekendte med programmering i 2D og 3D i Unity.


Programmering 6. klasse.                        
Studielektor Lars Reng, daværende Erhvervsminister Brian Mikkelsen
og Borgmester Thomas Adelskov ser, hvordan to elever programmerer.

Når vi taler om, at eleverne skal programmere for at lære, er det, fordi programmering er en disciplin, der træner rigtig mange færdigheder og kompetencer, som vi gerne vil have eleverne til at udvikle.
Programmering træner nogle af de tværfaglige og bløde kompetencer, som kan være svære at ramme i andre fag. Det er blandt andet inden for områderne forandrings- relations- og meningskompetence.
At udarbejde et computerprogram, et spil eller en APP kræver mange forskellige kompetencer. Der er brug for den ivrige elev, som kaster sig ud i det med krum hals; der er brug for den analyserende elev, der iagttager og opdager, hvorfor programmet ikke opfører sig som forventet. Her er både brug for logisk tankegang og evnen til at udtrykke sig i tekst, lyd og billeder. Når eleverne samarbejder i grupper, får de øjnene op for andres og egne forskellige kompetencer – og de ser, hvorfor det er vigtigt at have forskellige kompetencer i gruppen.
Det er vores erfaring, at når eleverne opdager fordelene ved at trække på hinandens kompetencer, opstår der et naturligt behov for kommunikation imellem dem, og de får øje for, hvordan de i fællesskab kan nå frem til deres mål. De lærer at sætte ord på den teori og læring, de arbejder med.
Det er skolens erfaring, at vi ved at indføre programmering allerede fra de første klasser har fået et enestående værktøj til at understøtte tværfagligheden og iderigdommen hos eleverne - kompetencer, som vil komme eleven til gavn videre i uddannelsessystemet og voksenlivet.

Linjefaget Innovation og science
Programmering og robotter for linjehold 7.klasse til 9.klasse
Skolen har søgt og deltaget i flere projekter; vi har flere gange vundet førsteprisen ved First Lego Leagues robotkonkurrence i Sorø. I 2018 vandt vores linjehold og blev som et af de 10 bedste hold blandt 900 elevprojekter i Skandinavien inviteret til at deltage i konkurrencen i Trondheim.
Vi har opnået 2. præmie med Skolens programmeringsprojekt ved DM i skoleudvikling; deltaget på KL's skolearrangement i Kolding og Teknologipagtens messe på Aalborg universitet.
I 2019 deltog skolen i den skandinaviske finale Scandinavian Innovation Award (SIA).


Sciencelinjen.                 
Lærer og IT-vejleder Allan Søndergaard underviser eleverne i
linjefaget SCIENCE OG INNOVATION
                                 
Skolens ledelse                                                                                                            
Ledelsen på Højby Skole følger den pædagogiske og didaktiske udvikling tæt og er meget interesseret i at udvikle skolen, så den kan give eleverne den bedst mulige bagage med, når de forlader skolen.

Skolens ledelse.

Skolens ledelse og IT-vejleder deltager hvert år på BETT, som er en  undervisningsmesse i London, hvor de nyeste digitale hjælpemidler bliver præsenteret og benytter ved denne lejlighed muligheden for at besøge skoler i England, Wales og Irland. 

Vi har i forbindelse med vores indsatsområde arbejdet tæt sammen med erhvervsskolerne og Odsherred Gymnasium/HF.

Skolen har haft besøg af flere, der ønskede at høre om vores erfaringer med arbejdet med undervisning i programmering fra 1. til 9. klasse.
Vi har bl.a. haft besøg af Dansk Arbejdsgiverforening samt tidligere erhvervsminister Brian Mikkelsen. I 2019, hvor skolen igen vandt førstepladsen i First Lego League, havde vi besøg af folketingsmedlem for det radikale venstre Kathrine Olldag.

Besøg af folketingspolitiker.

Folketingsmedlem Kathrine Olldag i samtale med en elev om programmering.